Effen op kleur

De olieverf die op het palet overblijft na het schilderen smeer ik met kwast, spatel of doek, effen of in verschillende kleuren, verdund of vrij dik, op een nog leeg doek of paneel. Heel wat combinaties dus.

Als dit is opgedroogd heb je een fijne ondergrond voor een schilderij. De verf in de volgende laag moet in verhouding wel steeds meer olie bevatten. Dit kun je bereiken door óf de onderlaag verdund met shellsol op te zetten óf door in de volgende lagen meer medium te gebruiken. Dit principe heet Fat over Lean.

In deze reeks is de ondergrond kleurrijk en wordt de voorstelling bepaald door de omtrek die aan de buitenkant ingekleurd is met een effen kleur. Het eerste schilderij is deels met de spatel ingekrast en er zijn wat lijnen met pastelkrijt ingetekend. Voor het tweede schilderij heb ik een paneeltje gebruikt waarvan ik niet tevreden was over de afbeelding. Nu wel. Bij de laatste vind ik de houding van de persoon mooi uitkomen, de achtergrond tilt het naar voren.

blog 7 olieverf effen op kleur abstracte benen en vogels

blog 7 olieverf effen op kleur nar portret abstract

blog 7 effen op kleur meisje achterover

Deel dit op social media:

Blijf op de hoogte!

Mis niets en meld je aan voor mijn nieuwsbrief:




Deze blogs vind je misschien ook interessant:

20210422_102729 (2) small

Van Carpeaux naar Janssen

Tijdens een schildervakantie in Noord-Frankrijk kwam ik een oude prent tegen waarvan de uitdrukking en sfeer mij beviel. Gemaakt door Jean-Baptiste Carpeaux, een Frans beeldhouwer en kunstschilder uit de negentiende eeuw.
IMGP7357 (2)

Flow

Het was een heuse gewaarwording toen ik voor het eerst in een flow terecht kwam tijdens het schilderen.
20180516_214515 medium (2)

Mijn atelier

Het verzakken van het dak van de garage was de aanleiding tot het stutten hiervan. Door een houten kader te plaatsen en de staanders op 60 cm van elkaar te plaatsen was het ook meteen eenvoudig om de muur te isoleren. Ik herinner me nog precies het moment toen ik ... Lees meer