De olieverf die op het palet overblijft na het schilderen smeer ik met kwast, spatel of doek, effen of in verschillende kleuren, verdund of vrij dik, op een nog leeg doek of paneel. Heel wat combinaties dus.
Als dit is opgedroogd heb je een fijne ondergrond voor een schilderij. De verf in de volgende laag moet in verhouding wel steeds meer olie bevatten. Dit kun je bereiken door óf de onderlaag verdund met shellsol op te zetten óf door in de volgende lagen meer medium te gebruiken. Dit principe heet Fat over Lean.
In deze reeks is de ondergrond kleurrijk en wordt de voorstelling bepaald door de omtrek die aan de buitenkant ingekleurd is met een effen kleur. Het eerste schilderij is deels met de spatel ingekrast en er zijn wat lijnen met pastelkrijt ingetekend. Voor het tweede schilderij heb ik een paneeltje gebruikt waarvan ik niet tevreden was over de afbeelding. Nu wel. Bij de laatste vind ik de houding van de persoon mooi uitkomen, de achtergrond tilt het naar voren.