Focus

Waar gaat het over in een schilderij? Wat is de kern en wat laat je weg?

Soms is het zoeken. Oorspronkelijk ging ik uit van iemand die naar een vlinder kijkt. Ik was nog aan het stoeien met de hand. Men zegt dat je een goede schilder herkent aan het goed kunnen schilderen van handen. Het idee om de hand weg te laten omdat deze afleidt kwam me (dus) eigenlijk wel prima uit. Met alleen de vlinder mis je echter de schaduw en lijkt het diertje verloren in de lucht te zweven. Door zowel hand als vlinder weg te laten komt de focus op het gezicht te liggen. Nu vraagt de blik alle aandacht en leidt er niets af. Eigenlijk wel goed zo. Een verbetering. Wel drastisch. Ach, het kan altijd weer overgeschilderd worden. Nog wel eerst meer oefenen in het handen schilderen.

olieverf portret met vlinder en hand

olieverf portret met vlinder

olieverf portret rood

Deel dit op social media:

Blijf op de hoogte!

Mis niets en meld je aan voor mijn nieuwsbrief:




Deze blogs vind je misschien ook interessant:

20210422_102729 (2) small

Van Carpeaux naar Janssen

Tijdens een schildervakantie in Noord-Frankrijk kwam ik een oude prent tegen waarvan de uitdrukking en sfeer mij beviel. Gemaakt door Jean-Baptiste Carpeaux, een Frans beeldhouwer en kunstschilder uit de negentiende eeuw.
IMGP7357 (2)

Flow

Het was een heuse gewaarwording toen ik voor het eerst in een flow terecht kwam tijdens het schilderen.
20180516_214515 medium (2)

Mijn atelier

Het verzakken van het dak van de garage was de aanleiding tot het stutten hiervan. Door een houten kader te plaatsen en de staanders op 60 cm van elkaar te plaatsen was het ook meteen eenvoudig om de muur te isoleren. Ik herinner me nog precies het moment toen ik ... Lees meer