Focus

Waar gaat het over in een schilderij? Wat is de kern en wat laat je weg?

Soms is het zoeken. Oorspronkelijk ging ik uit van iemand die naar een vlinder kijkt. Ik was nog aan het stoeien met de hand. Men zegt dat je een goede schilder herkent aan het goed kunnen schilderen van handen. Het idee om de hand weg te laten omdat deze afleidt kwam me (dus) eigenlijk wel prima uit. Met alleen de vlinder mis je echter de schaduw en lijkt het diertje verloren in de lucht te zweven. Door zowel hand als vlinder weg te laten komt de focus op het gezicht te liggen. Nu vraagt de blik alle aandacht en leidt er niets af. Eigenlijk wel goed zo. Een verbetering. Wel drastisch. Ach, het kan altijd weer overgeschilderd worden. Nog wel eerst meer oefenen in het handen schilderen.

olieverf portret met vlinder en hand

olieverf portret met vlinder

olieverf portret rood

Deel dit op social media:

Blijf op de hoogte!

Mis niets en meld je aan voor mijn nieuwsbrief:




Deze blogs vind je misschien ook interessant:

2016-M14-24x30Pher (4)helemaal

De V van Vrij

Vrijer gaan schilderen is een proces. Loslaten van realiteit, vorm en kleur.
2019-MP15-60x80 (5) 400x400

Eva

Het kleurenpalet van de kostuums van mijn dochters balletvoorstelling vond ik zo prachtig dat ik dit wilde gebruiken voor een portret. Zacht lila, oranjerood, oudroze, leverkleur, beigebruin, gebroken wit, zalmroze, muisgrijs.
142 (2) 400x400

Man en paard

Op mijn ezel was ik tijdens een heel prettige schilderweek een oude vakantiefoto aan het naschilderen. Een Hongaarse herder met zijn paard in de poesta.