Focus

Waar gaat het over in een schilderij? Wat is de kern en wat laat je weg?

Soms is het zoeken. Oorspronkelijk ging ik uit van iemand die naar een vlinder kijkt. Ik was nog aan het stoeien met de hand. Men zegt dat je een goede schilder herkent aan het goed kunnen schilderen van handen. Het idee om de hand weg te laten omdat deze afleidt kwam me (dus) eigenlijk wel prima uit. Met alleen de vlinder mis je echter de schaduw en lijkt het diertje verloren in de lucht te zweven. Door zowel hand als vlinder weg te laten komt de focus op het gezicht te liggen. Nu vraagt de blik alle aandacht en leidt er niets af. Eigenlijk wel goed zo. Een verbetering. Wel drastisch. Ach, het kan altijd weer overgeschilderd worden. Nog wel eerst meer oefenen in het handen schilderen.

olieverf portret met vlinder en hand

olieverf portret met vlinder

olieverf portret rood

Deel dit op social media:

Blijf op de hoogte!

Wil je een mailtje ontvangen als ik een nieuwe blog heb geplaatst en ook mijn nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan in:




Deze blogs vind je misschien ook interessant:

2017-H12-24x30P (18)

High tea

Af en toe bekruipt me het gevoel dat ik toch eens echt keuzes moet gaan maken wat betreft de manier van schilderen, schilderstijl en onderwerpen.
2014-M1-60x60 (3)

Amsterdam

Een van de meest bepalende momenten tijdens mijn schilderopleiding was aan het eind van een vrijdagmiddag toen mijn docent mijn werk kwam bekijken.
2018-P7-40x50 (4)

Judaspenning

Met de zon er op lijkt het wel de maan die licht geeft. De zaden zichtbaar. Verwondering.