Het water op!

In een havenstadje ga ik altijd naar de kades toe. Deze boten uit Zuidwest Engeland vertellen waarom.

Het gebruik van doeken waarop al geschilderd is kan goed uitpakken, want de bestaande kleuren en het reliëf kunnen een toevoeging zijn. Bij de eerste twee schilderijen heb ik een gebruikt doek als ondergrond genomen. Of dat een juiste keuze is geweest moet je zelf maar beoordelen. Een andere optie bij het hergebruiken van een doek is om het oppervlak voorzichtig af te schuren en dan egaal te kleuren. Nooit acryl over olieverf, maar andersom kan dan weer wel.  Aan de Drascombe Lugger op het derde werk heb ik heel goede herinneringen, die mag in deze blog dus zeker niet ontbreken. Toen het laatste schilderij bijna af was, vond ik de kleuren niet goed harmoniëren. Ik heb een halve hoeveelheid liquin (zijdeglans medium) en een halve hoeveelheid shellsol (reukloze vervanger van terpentine) gemengd met een lichtgroen/bruine kleur en het hele oppervlak hiermee doorzichtig en voorzichtig overgeschilderd. Vervolgens de lichte delen en de touwen dekkend geschilderd zodat ze meer naar voren komen. Tenslotte de donkere achtergrond nog iets aangezet. Klaar!
blog 9- drie boten in Zuidwest Engeland
blog 9 twee vissersboten in Zuidwest Engeland
blog 9 Drascombe Lugger vooraanzicht
blog 9 scheepswrak in Zuidwest Engeland

Deel dit op social media:

Blijf op de hoogte!

Wil je een mailtje ontvangen als ik een nieuwe blog heb geplaatst en ook mijn nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan in:




Deze blogs vind je misschien ook interessant:

2017-H12-24x30P (18)

High tea

Af en toe bekruipt me het gevoel dat ik toch eens echt keuzes moet gaan maken wat betreft de manier van schilderen, schilderstijl en onderwerpen.
2014-M1-60x60 (3)

Amsterdam

Een van de meest bepalende momenten tijdens mijn schilderopleiding was aan het eind van een vrijdagmiddag toen mijn docent mijn werk kwam bekijken.
2018-P7-40x50 (4)

Judaspenning

Met de zon er op lijkt het wel de maan die licht geeft. De zaden zichtbaar. Verwondering.