High tea

Af en toe bekruipt me het gevoel dat ik toch eens echt keuzes moet gaan maken wat betreft de manier van schilderen, schilderstijl en onderwerpen.
Omdat ik nu niet echt selectief ben kan ik alles aanpakken waar ik zin in heb. Natuurlijk wordt de keuze bepaald door wat me raakt, maar hoe ik het schilder hangt af van ondergrond, formaat doek, penselen en mijn stemming.  Ik schilder vaak spontaan en op gevoel en zie wel welke weg mijn penseel wil bewandelen. Nadeel van een vooropgezette keuze met beperkingen is dat er misschien weinig ruimte meer over blijft om maar wat uit te proberen. Gewoon eens kijken wat het wordt. Dat het dan een ratjetoe wordt kan dan gebeuren. De vraag is of dat dan erg is. Misschien is mijn keuze van onderwerpen en uitsnede van het beeld al genoeg om toch een eenheid te scheppen binnen al het werk. Heeft mijn werk een bepaald handschrift waaraan je kunt zien dat het van mij is? Kun je dit omschrijven in een paar woorden? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Op een paneeltje heb ik het bovenaanzicht van een, overigens heerlijke, high tea gemaakt. Door de harde ondergrond is het makkelijk om met een paletmes lijnen in de witte verf te krassen. De witte lijnen op de theepot geven de illusie van glimmend glazuur. Deze theepot vind je trouwens in het tweede schilderij. Het laatste werk is een studie van een deel van een schilderij van Wayne Thiebaud. Ik wilde graag leren hoe je gebak zo smakelijk kunt schilderen dat je het op wilt eten.

olieverf high tea bovenaanzicht paletmes

olieverf theepot glazuur

olieverf studie wayne thiebaud gebak

Deel dit op social media:

Blijf op de hoogte!

Mis niets en meld je aan voor mijn nieuwsbrief:




Deze blogs vind je misschien ook interessant:

20210422_102729 (2) small

Van Carpeaux naar Janssen

Tijdens een schildervakantie in Noord-Frankrijk kwam ik een oude prent tegen waarvan de uitdrukking en sfeer mij beviel. Gemaakt door Jean-Baptiste Carpeaux, een Frans beeldhouwer en kunstschilder uit de negentiende eeuw.
IMGP7357 (2)

Flow

Het was een heuse gewaarwording toen ik voor het eerst in een flow terecht kwam tijdens het schilderen.
20180516_214515 medium (2)

Mijn atelier

Het verzakken van het dak van de garage was de aanleiding tot het stutten hiervan. Door een houten kader te plaatsen en de staanders op 60 cm van elkaar te plaatsen was het ook meteen eenvoudig om de muur te isoleren. Ik herinner me nog precies het moment toen ik ... Lees meer